קטגוריות
כללי

2023-12-14

לילדים ולטרוריסטים יש חשיבה דומה: הם בודקים תמיד את סף הנכונות של האדם שמולם לקנות לעצמו שקט מדומה תמורת נסיגה מכללי הציוויליזציה, שמוצגת כמקרה חריג וחד פעמי אבל הופכת, במכוון, לתקדים ולאידיאל שממנו קשה מאוד לסגת. "רק הפעם", אומרים בערמומיות גם אלה וגם אלה, ומתכוונים: "הפעם הבאה תהיה גרועה יותר".

*

הבעיה המרכזית בפרפקציוניזם: לא המטרות הבלתי אפשריות שלו, אלא העובדה שהוא מחייב התמקדות בטוב יחסי לעומת טוב מוחלט. הפרפקציוניסט רודף אחרי ה״טוב יותר״, שיכול להיות גם מתוך מבחר של דברים גרועים כשלעצמם – וכך מאבד קשר עין עם ה״טוב״, שמנוגד מיסודו לרע ולגרוע. בדחף שלו לשיפור מתמיד הוא נכנס לוורטיגו: במקום לקבוע כנקודת ייחוס את האפס הרגיל, הוא קובע אותה באפס המוחלט, שנמצא עמוק מאוד בתחום השלילי; וכך הוא עוסק בהכרח במיתון השליליות, במשא ומתן חסר סיכוי איתה, במקום בדחייתה הכוללת.

*

ככל שתרבות מסוימת גרועה והרסנית יותר, כך עולה הערך הפוטנציאלי של האנטיתזה שלה – האאוטסיידר שיוצא מאותה תרבות ומתנגד לה; אבל כך גם גדל הכוח שחייב האאוטסיידר להפעיל כדי להגשים את עצמו. לכן תרבויות כאלה מולידות מעט מאוד אנשים גדולים שמצליחים גם להגיע למשהו גדול, אבל המעטים האלה, והדברים שאליהם הם מגיעים, גדולים באמת.

*

אתאיסטים לא מבינים למה מאמינים מרגישים צורך להמציא את אלוהים; הם לא מבינים שהמאמין, אם הוא אכן ממציא משהו, עושה את זה רק כדי לא להישאר לבד – עם האתאיסטים.

6 replies on “2023-12-14”

שתי תגובות:
הראשונה היא ביחס לפרפקציוניזם לקביעת "הטוב" בתוך הדיון. כי המטרה היא שלמות, ולא בהכרח שלמות היא "הטוב".
השניה היא ההערה ביחס לאתאיסטים ולתאיסטים.אני חושב שהמאמין מפחד להישאר לבד. אלוהים עבור המאמין הוא 'האחר' מעורר התשוקה, בן הזוג האירוטי המושלם. בלעדיו, המאמין נשאר לבד במדבר של הדברים ובשוק הדעות, ללא קשר לסובייקטים אחרים סביבו.

אהבתי

בעניין הפרפקציוניזם, הכוונה שלי היא שזו צורת מחשבה של שיפור ושאיפה מתמדת לקצה של תחום קיים, ולא של קפיצה לתחום חדש. ״טוב יותר״ במובן של לברוח מחוסר שלמות שנתפס כדבר רע, אבל בלי לברוח ממשהו גדול יותר, שגם כשהוא שלם הוא רע.
בעניין השני, גם לדעתי, ונראה לי שזה פחד מוצדק בהחלט. מהסוג של ״פחד מנחשים״ ולא ״פחד ממקומות פתוחים״.

Liked by 1 person

הייחוס ה"טבעי" שלנו בין שלמות לבין "הטוב" היא נגררת של הפילוסופיה היוונית, שעסוקה היתה באסתטיקה כבסיס למוסר, לכן "היפה" הוא "הטוב". היפה = הרמוניה, וכשהגיבור הטרגי פורץ את ההרמוניה באינדווידואליזם שלו, הוטא חוטא ב"היבריס".

Liked by 1 person

מזל שהם לא שמעו על ההיבריס המוצדק של מיטב גנרלינו וטייסינו, ממציאי הרקטום הסולרי הראשון בעולם שהגיע לייצור מסחרי.
ויותר ברצינות, מעניין שגם התרבות הסינית מזהה הרמוניה, סימטריה וסדר עם "טוב", אבל בלי התיווך האסתטי. העקרונות האסתטיים מושפעים מזה אבל הם עצמם לא ההגדרה של הטוב, שההרמוניה שלו היא יותר במשמעויות מופשטות (חברה ויקום).

Liked by 1 person

אך, "דרך האמצע" כלומר, הסינתזה בין כל מרכיבי האופי והגוף, שיש בהם נטייה לקיצוניות [שתרבותנו המודרנית והפוסט מודרנית מקדמת ומעודדת במיוחד] היא אסטית. רק אם הצלחת להביא עצמך לקיום אסתטי יש בך יכולת לזהות את "הטוב" שהוא שווה ערך לאסתטי .

אהבתי

נראה לי שכמו הרבה רעיונות שהובאו מהמזרח, גם זה עבר רדיקליזציה ברוח המערב שבו יש הבחנה נוקשה בין קודש לחול, רוח וחומר, וכו'. אבל נכון שיש במזרח אסיה סוג של "קיום אסתטי" שהוא הרבה יותר משמעותי מאשר במקומות אחרים.

Liked by 1 person

כתיבת תגובה